Terapia widzenia polega na usprawnianiu wzroku, tj. na rozwijaniu umiejętności posługiwania się nim, a tym samym na lepszym wykorzystywaniu widzenia w codziennym funkcjonowaniu.
Rehabilitacja wzroku obejmuje:
- stymulowanie widzenia
- pobudzanie do patrzenia
- rozwijanie podstawowych sprawności wzrokowych związanych z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych (lokalizowanie bodźca, śledzenie, wodzenie, przenoszenie spojrzenia)
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowej
- usprawnianie pamięci wzrokowej
- osiąganie wyższych sprawności wzrokowych (m.in. dobieranie obiektów i obrazków wg określonych cech, identyfikowanie obiektów na obrazkach, odnajdywanie szczegółów na obrazkach prostych i złożonych)
- zmiana otoczenia dziecka, dostosowanie go do indywidualnych możliwości i potrzeb
Naszym celem jest:
- funkcjonalna ocena widzenia
- opracowanie indywidualnego programu oddziaływań terapeutycznych
- dobór odpowiednich pomocy optycznych i nieoptycznych
- prowadzenie indywidualnych zajęć zgodnie z możliwościami i potrzebami uczniów tak, by w pełni wykorzystywali wzrok do wszelakiej aktywności (nauki, zabawy, poruszania się, czynności dnia codziennego)
Widzieć mózgiem, znaczy wykorzystać każdą właściwość docierającego obrazu, punkty, linie, cienie, do przekształcenia w użyteczną informację. Możemy uczyć dzieci wielu technik poprawienia jakości widzenia, ale naprawdę terapia spełnia swoją rolę wtedy, gdy zaszczepimy dziecku chęć samodzielnego interpretowania obrazu.