Tak też można zobaczyć świat "po niewidomemu" ...

02-06-2013

Palcami rysowana Stacja I
Palcami rysowana Stacja I "Jezus przed Piłatem".

Byłem w Laskach – opowiada Krzysztof Rusiecki, artysta malarz, pedagog Miejskiej Szkoły Artystycznej I-go stopnia w Mińsku Mazowieckim – W Jabłonkach, widziałem pokazy PRACOWNI, m. in. stacje "Drogi Krzyżowej" autorstwa Piotra Kuscha. Mogłem dotknąć drogi: drogi Jezusa, drogi Piotra, drogi każdego z nas... Co więcej, ze spotkania przywiozłem materiały PRACOWNI: teksty, fotografie, foldery w brajlu. Zaniosłem to wszystko do szkoły. Uczniów (10, 12 lat) najbardziej zaciekawiło "pismo dla niewidomych"… Taki był w mojej pracowni początek warsztatu plastycznego, nawiązującego do prac Piotra Kuscha.

Wpadliśmy na pomysł, że można kartek zapisanych brajlem użyć jako wzornika. Wystarczy zetrzeć papierem ściernym wystające punkty, żeby w kartce pojawiły się dziurki. Brajl stał się teraz ciekawym, abstrakcyjnym wzorem. Posłużyliśmy się nieco zapomnianą metodą przepróchy.

Na tak przygotowanych kartkach Ula i Ada zaczęły rysować stacje Drogi Krzyżowej, inspirując się ceramikami Piotra Kuscha. Używały tylko palców, mając nadzieję, że pozwoli to utrzymać ich prace w poetyce pierwowzoru.

Dopiero na końcowym etapie rysowały jakieś detale pastelową kredką, ale też bardzo oszczędnie.


Opracowała:
Teresa Cwalina

wróć

Pierwszy robot
Pierwszy robot

 Nasi uczniowie na zawodach robotyki

W sobotę 3 marca drużyna dwóch uczniów Technikum Informatycznego wzięła
udział w ogólnopolskich zawodach robotyki Robomaticon. Dawid Kowalski i
Kamil Wiśniewski z klasy trzeciej zaprogramowali robota zbudowanego
przez Kacpra Kamzelskiego z klasy drugiej. Robot otrzymał nazwę ALF.
Wystartowali w konkurencji LegoSumo, w której wygrywa robot, który
zepchnie przeciwnika z ringu. Robot ALF zakwalifikował się do drugiego
etapu. Na sześć walk wygrał trzy pojedynki. Było to pierwsze zetknięcie
uczniów z programowalnymi zestawami EV3 firmy LEGO i pierwszy start w
zawodach robotyki. Na zawodach było dużo wystawców sprzętu robotycznego,
wiele ciekawych konstrukcji z różnych konkurencji w robotyce, a walkom
towarzyszyło mnóstwo emocji i radości. Uczniowie są bardzo
zainteresowani takim praktycznym wykorzystaniem nauki języka programowania.