Rehabilitacja ruchowa

Specjalistyczne zajęcia rehabilitacji ruchowej prowadzone są w Ośrodku przez wykwalifikowanych terapeutów-tyflopedagogów, którzy zajmują się kompleksową rehabilitacją dziecka niewidomego i słabowidzącego.

Głównym celem rehabilitacji jest dążenie do osiągnięcia przez osoby niepełnosprawne maksymalnej sprawności fizycznej, psychicznej, a także pełna integracja ze społeczeństwem.

Rehabilitanci:
• diagnozują dzieci i wskazują ich problemy na poziomie aktywności dnia codziennego,
• dobierają odpowiednie techniki terapeutyczne oraz wzorce ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
• układają trening samoobsługi i czynności dnia codziennego,
• ćwiczą w zakresie usprawniania schematu własnego ciała i pojęć przestrzennych,
• ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową u dzieci słabowidzących,
• usprawniają równowagę i kontrolę motoryczną.

Rehabilitanci poprzez ćwiczenia realizują specyficzne potrzeby dzieci, gdyż aktywność ruchowa jest najskuteczniejszą ze znanych form rewalidacji i socjalizacji osób z upośledzeniem umysłowym. Formę rehabilitacji terapeuci dobierają w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego dziecka, jego potrzeb, od dodatkowych schorzeń, zaburzeń rozwojowych oraz wieku i środowiska. Ćwiczenia prowadzone przez terapeutów, są ćwiczeniami, które mają przygotować osobę niepełnosprawną do samodzielnego radzenia sobie w życiu codziennym, pomagają w zniesieniu typowych nawyków spowodowanych ich niepełnosprawnością.

Do procesu rehabilitacji ruchowej są włączani również inni specjaliści, którzy stymulują wiele sfer jednocześnie takich jak: wzrok u słabowidzących dzieci, słuch, węch, dotyk, smak. Uzyskiwane są wówczas lepsze rezultaty w funkcjonowaniu dzieci w codziennym życiu.

W terapii i rehabilitacji indywidualnej stosujemy metody usprawniania dzieci:
- metodę Prioprioceptywnego Torowania (PNF), metodę Integracji Sensorycznej (SI).

Dzieci z naszego Ośrodka mają możliwość udziału w dodatkowych zajęciach, takich jak:
• hipoterapia,
• basen,
• gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna,
• gry i zabawy ruchowe,
• kąpiel perełkowa.