Nasze wycieczki

Papugolandia

W dniu 12.05. byliśmy razem z zaprzyjaźniona grupą z ŚDS typu AB Stowarzyszenia Otwarte Drzwi w niezwykłym miejscu zwanym Papugolandią. W 120 metrowej sali przerobionej na dom papug można było poobserwować te patki swobodnie przemieszczające się na d naszymi głowami, odpoczywające, jedzące, bawiące się z opiekunami i gośćmi. Mieliśmy możliwość karmić je, niektóre nawet głaskać lub trzymać na rękach. Ciekawe było obserwować je bardzo z bliska, ich przepiękne intensywne kolory, sprytne sposoby na wydobycie wnętrza z orzecha włoskiego. Opiekunowie papug potrafili odpowiadać nam nawet na najtrudniejsze pytania, rozmawiali ze swoimi podopiecznymi, zapoznawali nas z ich zwyczajami, upodobaniami. To było naprawdę ciekawe doświadczenie. Polecamy Papugolandię:)

Wystawa Prehistorycznych Bestii

23 listopada 2016r. pojechaliśmy do Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego na Wystawę Prehistorycznych Bestii. Bardzo ciekawie zobaczyć istoty, jakie żyły na Ziemi 500 milionów lat temu, za długo do tego jak pojawił się człowiek. Pod dźwięki wód starożytnego oceanu oglądaliśmy przodków morskich stworzeń, skamieniałości wymarłych zwierząt, przeróżne minerały z całego świata. Można było poczytać i zobaczyć obrazki tego, jaka była Ziemia miliony lat temu. Na koniec zwiedzania wybraliśmy piękne kamienie na prezenty dla naszych bliskich.

Wycieczka do smażalni ryb

14 października uczniowie Działu Głuchoniewidomych pojechali na warsztaty dydaktyczno – kulinarne do  ”Smażalni Ryb u Stasia” w Mościskach k/Grodziska Maz. Podczas wyjazdu chłopcy poznali środowisko życia ryb, oglądali staw oraz różne gatunki ryb. Mogli dokładnie poznać budowę szczupaka, sandacza i pstrąga. Zajęcia dydaktyczne przeprowadził pan Łukasz Pietruczuk, wieloletni przyjaciel Ośrodka dla Niewidomych w Laskach. Po części teoretycznej nastąpiły zajęcia praktyczne połączone z obróbką, smażeniem i degustacją ryb. Uczniowie mieli możliwość samodzielnie wybrać i  zamówić dania z menu. Dziękujemy za profesjonalne przeprowadzenie warsztatów i pyszny rybny obiad

Wycieczka do Szkoły Medycznej

Dnia 8 czerwca 2016 roku klasa II Pdp w ramach zajęć z Funkcjonowania Osobistego i Społecznego odwiedziła Medyczną Szkołę Policealną nr 3 w Warszawie. Dzięki uprzejmości Pani Małgosi Kosińskiej z tej szkoły Kamil, Wiktor i Kamil mieli bardzo ciekawe zajęcia z przyszłymi paniami higienistkami. Na początek każdy z chłopców zasiadł wygodnie na fotelu stomatologicznym w przyszkolnym gabinecie dentystycznym i z paniami, które migają, przećwiczył technikę szczotkowania zębów. Było przy tym dużo śmiechu. Później panie higienistki sprawdziły chłopcom stan uzębienia i jamy ustnej. Okazało się, że nasi uczniowie całkiem dobrze wypadli w tym przeglądzie. A na koniec Kamil, Wiktor i Kamil rozsiedli się wygodnie w fotelach, podczas gdy panie higienistki profesjonalnie czyściły im zęby. Po wyjściu z gabinetu zęby chłopców lśniły nowym blaskiem! : )

Wielka Makieta Kolejowa

13 maja 2016r. Patryk zwiedzał Stadion Narodowy oraz największą w Polsce makietę kolejową. Można było obserwować pędzące pociągi i śledzić lokomotywy, zobaczyć miniaturowe dworce i stacje kolejowe, fabryki, farmy, mosty, lasy i jeziora. Największą ciekawość sprawiały malutkie samochody, które wyglądały jak prawdziwe i nawet miały włączone światła. W kąciku dziecięcym można było się pobawić w budowanie dróg.

Wycieczka do Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko k. Radomia, 06.05.2016

Kamil S., Wiktor, Kamil K. oraz Patryk mieli okazję spędzić cały dzień w niezwykłym miejscu do którego przyjeżdżają rzeźbiarze z całej Polski (w tym rzeźbiarze głuchoniewidomi i niewidomi!) którzy tworzą ciekawe dzieła.

Po dotarciu do Orońska uczniami Lasek zaopiekowała się Pani Urszula z Działu Edukacji – zaprosiła do pracowni ceramicznej na warsztat tworzenia naczyń przy pomocy koła garncarskiego. Każdy z chłopców miał okazję samodzielnie wykonać swoje naczynie. Kolejnym etapem były zajęcia ceramiczne czyli zabawa z mięciutką, czerwoną gliną – był to kreatywnie spędzony czas po którym udaliśmy się na obiad i krótką chwilę odpoczynku. W rozległym parku otulającym Centrum Rzeźby chłopcy mieli okazję obejrzeć wiele ciekawych instalacji i rzeźb wykonanych różnymi technikami w różnorodnych materiałach – był zatem pokaźnych rozmiarów koń, równie wielki metalowy „samolot z papieru”, huśtawki z lustrami, gigantyczne wańki wstańki, w ciekawy sposób przedstawione postacie ludzkie i zwierzęta i wiele, wiele innych. Zwiedziliśmy też piękny Pałac Brandta. Podglądnęliśmy również artystów rzeźbiarzy w czasie swojej pracy – chłopcy zobaczyli jakimi narzędziami i w jaki sposób wykonuje się duże plenerowe rzeźby. We wszystkich tych niezapomnianych chwilach towarzyszyli nam Pan Profesor Ryszard Stryjecki który wielokrotnie organizował warsztaty rzeźbiarskie dla osób głuchoniewidomych oraz Pan Mieczysław Syposz, wybitny niesłyszący artysta rzeźbiarz. Dziękujemy za poświęcony nam czas i otwartość oraz przekazanie wielu ciekawych informacji!

A żeby można było wspominać pobyt w Centrum rzeźby Polskiej zabraliśmy kawałek tego miejsca do Lasek. W ogrodzie Działu dla Głuchoniewidomych można obejrzeć kilka rzeźb, autoportretów wykonanych przez głuchoniewidomych artystów.

Centrum Nauki Kopernik

W niedzielę 06.03.2016 jeden z wychowanków Działu dla Głuchoniewidomych – Kamil miał okazję spędzić trochę czasu w Centrum Nauki Kopernik. Tuż po przekroczeniu specjalnej bramki nie zachęcany przez nikogo zabrał się do ciężkiej pracy – obracania, przekręcania skomplikowanych urządzeń nabierających wodę. W kolejnych stoiskach spotkał się z innymi żywiołami: pompami powietrznymi a nawet z tornado ogniowym! A to był dopiero początek przygód i ciekawych doświadczeń. Kamil wziął udział w zabawach optycznych z lustrami, światłami, dźwiękami i zapachami, ciepłem i zimnem. Wraz z innymi uczestnikami budował kopułę z klocków. W innym dziale z kolei były stanowiska gdzie można było trochę pomajsterkować. Szczególne zainteresowanie wzbudziły jednak gry i zabawy interaktywne z monitorami, przyciskami, pokrętłami…oraz samochód do symulacji jazdy z trzema ekranami. Stanowisk z ciekawymi doświadczeniami polisensorycznymi w Centrum Nauki Kopernik jest tak wiele, że trzeba zostawić trochę na następny raz.

Warsztaty Bębniarskie

W sobotę 09.01.2016 r. uczniowie Działu dla Dzieci Głuchoniewidomych w Laskach wzieli udział w warsztatach bębniarskich zorganizowanych w Kąciku Pod Wieżą na ul. Piwnej w Warszawie.

Uczniowie klasy Pdp: Kamil K. Kamil S. i Wiktor T. oraz klas młodszych: Michał i Traian z opiekunami i wolontariuszami spotkali się na Placu Zamkowym. W czasie podziwiania iluminacji i ozdób świątecznych niespodziewanie nasza ekipa powiększyła się o dodatkowe osoby: znajomi z Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym i z Placu Trzech Krzyży przypadkowo spotkani dołączyli ochoczo do wspólnego spaceru ulicami Starego Miasta. Nawet zimny wiatr nie przeszkadzał nam w rozmowach z migającymi znajomymi oraz w zwiedzaniu ciekawych zakątków miasta. Tak wesołą, piętnastoosobową już grupą dotarliśmy do ul. Piwnej, gdzie czekała na nas gospodyni Kącika Pod Wieżą – pani Ewa Zadrożna z gorącą herbatą i goframi. Rozgrzani serdecznym przyjęciem i radosną atmosferą zabraliśmy się, początkowo nieśmiało do bębnienia. Pan Krystian Tyrański – prowadzący warsztaty znalazł odpowiednie dla nas rytmy i chwilę później wystukiwaliśmy i śpiewaliśmy wspólnie kolędy, których dźwięki przenosiły się na wszystko wokół i wybrzmiały w każdym z nas.

Dziękujemy gospodarzom KPW za umożliwienie nam spotkania w tak przyjemnym miejscu, w tak niezwykłym gronie, dziękujemy prowadzącemu warsztaty panu Krystianowi za wspaniałą integrację oraz wolontariuszom – Monice i Markowi za otwartość i pomoc. Mamy nadzieję spotkać się jeszcze w takim gronie.

Dzień św.Franciszka i Lasu Bielańskiego

4 października 2015r. świętowaliśmy Dzień św.Franciszka i Lasu Bielańskiego. Trafiliśmy na jarmark rękodzieła ludowego, gdzie z bliska można było oglądać przeróżne ciekawe rzeczy. Przywitaliśmy się ze słynnym osiołkiem, a Patryk złapał okazję i zrobił przejażdżkę na karuzeli. Kamila bardzo zainteresowało spotkanie z żywymi sowami, które można było pogłaskać. Obejżeliśmy nowoczesne ekomaszyny, sprzątające ulicy miasta oraz pokaz ogromnych baniek mydlanych. Na końcu był słodki poczęstunek kolorową watą cukrową.

Rajd Rowerowy

23 maja, Kamil z Panią Anią uczestniczył w rajdzie rowerowym do Mokrych Łąk, organizowanym przez Dom Dziewcząt.  Mimo deszczu wycieczka była bardzo udana, humory dopisywały wszystkim. Zobaczyliśmy mnóstwo ptaków wodnych na jeziorem. Nasz tandem jest starego typu, ale daliśmy radę. Po powrocie byliśmy zaproszeni przez organizatorki na pyszny poczęstunek. Dziękujemy!

Krówki z Milanówka

7 Maja 2015r. wyruszyliśmy na wycieczkę do Fabryki Krówek do Milanówka. To była świętna okazja poznać proces przygotowywania znanych cukierków „Krówka” oraz spotkać się z kolegami i koleżankami ze Szkoły Specjalnej z ul. Kordeckiego w Warszawie. Pani Agnieszka dała nam fartuszki i zabawne czepki na głowę. Całą dużą grupą trafiliśmy do pomieszczenia  o słodkim zapachu mleka i karmelu. Pani opowiadała o produkcji cukierków, o poszczególnych składnikach, a nasze panie Asia i Viktoria tłumaczyły wszystko na język migowy. Mieliśmy okazję z bliska zobaczyć i dotknąć różnych urządzeń, przez którę przechodzi masa karmelowa, aż robią się z niej małe batoniki gotowe do zawijania.  Cukierki były zawijane ręcznie w kolorowe papierki przez pracowniczki fabryki, które robily to tak szybko, że zaniemówiliśmy z wrażenia. Jedna osoba zawija dziennie ok 90 kg krówek. Mogliśmy też zaprojektować swoje własne etykietki. Na świetlicy uczestniczyliśmy w konkursie rysunków. Oczywiście nie było przegranych, bo wszystkie rysunki miały swój urok. Na zakończenie wycieczki była słodka nagroda dla wszystkich uczestników.

Manufaktura Cukierków

We wtorek, 28 kwietnia, wybraliśy sie na pyszna wycieczke do Warszawy. Odwiedzilismy Manufakture Cukierków przy ulicy Tamka. Na miejsce doszlismy po bardzo przyjemnym zapachu :) Najpierw mogliśmy obserwować jak panie z Manufaktury przygotowują karmel z cukru, wody i syropu z kukurydzy. Po zagotowaniu go i wylaniu na specjalny stół panie dolały kolorowych barwników. Żółty był z kurkumy, zielony z pokrzywy, a fioletowy powstał przez połączenie niebieskiego i czerwonego karmelu. Następnie karmel był rozciągany i krojony na mniejsze kawałki. To właśnie z nich robiliśmy własnoręcznie lizaki! To było bardzo ciekawe doznanie: karmel pięknie i słodko pachniał, a w dotyku był ciepły i lepki. Po zwinięciu go w "ślimaka" wbijaliśmy w niego patyczki. Wystarczyła jeszcze chwila cierpliwości i torebka z naszymi lizakami i paczką cukierków trafiła do naszych rąk.

Po tym miłym wstępie wybraliśmy się na spacer Powiślem. Odwiedziliśmy fontanne z rzeźbą "Złotej kaczki" a potem zawędrowaliśmy aż do ogrodów na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Gdy wróciliśmy na parking byliśmy pełni wrażeń i trochę zmęczeni. Jednak mieliśmy jeszcze jedną przygodę. Samochód, którym mieliśmy wracać do Ośrodka nie chciał zapalić. Na szczęście pomogli nam mili studenci, którzy razem z panią Anią i panią Pauliną pchali auto, aż to zapaliło. Taki był finał naszej słodkiej wycieczki.

Bal Karnawałowy

Dzień 11.02.2015 uczniowie klasy Pdp spędzili  bawiąc się hucznie na balu karnawałowym w ZSS nr 90 przy ul. Kordeckiego 54 w Warszawie. Kolorowe stroje, piękne ozdoby sali i głośna, radosna muzyka zachęciły do tańca początkowo nieśmiałych chłopców. Najwięcej radości dostarczyły wspólne zabawy: w kole, z chustą Klanzy czy zabawa w  pociąg. Dobrze było zobaczyć uśmiechy na  twarzach znajomych dzieci oraz poczuć serdeczność uścisków dłoni. Dziękujemy Szkole za gościnność i ciepłe przyjęcie, za dostarczenie wrażeń, które zamienione zostały w sercach chłopców w barwne i żywe wspomnienia!

Klocki Lego

10 lutego 2015 zwiedziliśmy największą wystawę budowli z klocków Lego, która odbywała się na Stadionie Narodowym w Warszawie. Żeby stworzyć te wszystkie eksponaty trzeba było naprawdę się postarać! Obejrzeliśmy znane budynki z całego świata, makiety miasteczek, ciekawych pojazdów, różnych postaci z filmów, bajek oraz gier komputerowych.  11-metrowy statek  „Titanik” wyglądał jak prawdziwy! Mamy dużo inspiracji do zabawy klockami w internacie.

Ogród Wyobraźni

19 stycznia 2015 pojechaliśmy na wycieczkę do Ogrodu Wyobraźni w Wilanowie.  Pokaz świateł łączył muzykę klasyczną z wrażeniami wizualnymi. Chłopcom najbardziej podobał się labirynt światła – przenieśli się w świat baśni L.Carrolla „Alicja w krainie czarów”. Zachwyt wywołała świetlna kareta zaprzęgnięta w sześć koni oraz bajkowa fontanna.

Manufaktura papieru

W dnia 1 grudnia uczniowie klasy II PdP uczestniczyli w warsztatach czerpania papieru, gdzie wykorzystywaliśmy repliki materiałów i urządzeń z XIV I XV wieku. Warsztaty odbywały się w pięknej pracowni Manufaktury Papieru Czerpanego w Kobyłce. Rozpoczęły się od prezentacji historii papiernictwa w Polsce i na świecie. Potem przeszliśmy do praktyki i każdy z nas miał możliwość sam stworzyć  kartę papieru dawną metodą  na sicie oraz ozdobić go kompozycją własnego pomysłu  z płatków kwiatów i liści. Uczestniczyliśmy też w pokazie barwienia papieru czerpanego (tzw. marmoryzacji), a następnie barwiliśmy papier w piękne wzory. Miła atmosfera, którą stworzyła Pani Małgorzata Lasocka i możliwość praktycznej możliwości obserwacji i uczestniczenia w procesie tworzenia tak delikatnego i szlachetnego zarazem materiału jakim jest papier czerpany sprawiły, że było pięknie i na pewno tam wrócimy:)

Zamek Królewski

26.11.2014 r zwiedzaliśmy Zamek Królewski w Warszawie. Towarzyszył nam pan przewodnik dostarczając ciekawej wiedzy. Jak wyglądali Królowie?  Co jadł Król na śniadanie? Dlaczego spał na malutkim łóżku? Jak spędzał czas? Jakie miał zwyczaje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań udzielił nam z wielkim zaangażowaniem pan przewodnik migając do chłopców i pokazując różne ciekawostki. Na koniec zaprosił nas na pokazy filmików wyświetlanych na ogromnych otaczających nas ekranach. Można było zobaczyć obrazy, usłyszeć dźwięki lub poczuć drgania związane np. z niszczeniem Starego Miasta przez bombowce. Po zwiedzaniu udaliśmy się do cukierni – tu chłopcy mogli sami wybrać i kupić ciepłą herbatę i smakołyki oraz złapać oddech przed spacerem po starówce. Chłopcy podchodzili z zaciekawieniem do wystaw, sklepikarzy, pomników. Zauważyli, że ulice przygotowywane są już do Świąt. Tyle się tu działo! I najważniejsze, że to wszystko chłopcy mogli przeżywać wspólnie.

Manufaktura czekolady

5 czerwca 2014 roku odbyła się wycieczka do Manufaktury Czekolady w Łomiankach. Poznaliśmy cały proces tworzenia prawdziwej czekolady z ziaren kakaowca oraz zrobiliśmy swoje własne tabliczki czekolady. Dodatki do tabliczki marzeń były przeróżne: truskawki, maliny, orzechy włoskie, migdały, morele, śliwki, wiśnie, suszony ananas i słodkie żelki. Po kombinowaniu ze wzorami i smakami każdy odnalazł odpowiedni dla swojego gustu rodzaj idealnej czekolady.  Po przyniesieniu przez Pana Tomasza specjalnych foremek wypełnionych ciepłą i płyną mleczną czekoladą przystąpiliśmy do jej nadziewania. Oto jak powstawały unikatowe, niepowtarzalne tabliczki. Podczas, gdy tabliczki zastygały obejrzeliśmy ciekawą historię od samych początków powstania czekolady…Ale nie będziemy opisywać wszystkiego, bo warto tam pojechać i zobaczyć wszystko na własne oczy;)

Piknik integracyjny „Bez barier"

24 maja 2014 roku wzięliśmy udział w pikniku integracyjno-rodzinno-sportowym na boisku przy Szkole Podstawowej Nr 75 w Warszawie przy ul. Niecałej 14 (Ogród Saski), który stał podsumowaniem projektu „Bariery pozostawmy za sobą”. Zostały zaprezentowane pokazy muzyczne i tanieczne przez dzieci ze śródmiejskich szkół. Wspólne zajęcia sportowe oraz zabawy integracyjne zapewniły fundacje, stowarzyszenia i służby mundurowe.

Kuźnia – Muzeum Hutnictwa Pruszków

W Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie poznaliśmy dawne narzędzia i techniki obróbki metalu. Oglądaliśmy przedmioty wykonane w kuźni: miecze, noże, piki, gwoździe. Własnoręczne wykuliśmy dwie podkowy, pracując przy kowadle i miechu.

Muzeum Myślistwa i Łowiectwa

W Muzeum Myślistwa i Łowiectwa w Warszawie uczestniczyliśmy w lekcji związanej z tematem stref klimatycznych. Poznawaliśmy faunę Europy, Azji i Afryki oraz różnice i podobieństwa. Moglismy dotykać eksponatów, a na miejscu wykonaliśmy własne prace obrazujące poznane zwierzęta.

Muzeum Kolejnictwa

Odwiedziliśmy Muzeum Kolejnictwa oraz skansen starych pociągów mieszczące się na terenie starego warszawskiego Dworca Głównego. Uczniowie mogli dotknąć zarówno modeli starych kolejek zaprzężonych w konie, parowozów, nowoczesnych składów pociągów szybkobieżnych, jak też starych autentycznych lokomotyw i wagonów stosowanych do przewożenia różnych substancji - cysterny, wagony towarowe, do przewozu zwierząt. Poznali historię powstawania kolei, oglądali makiety (też te ruchome) i zabytkowe elementy wystroju dworcow, stroje kolejarzy, kuszetki. Dwie bogato wyposażone sale wystawowe pozwoliły zapoznać się z zagadnieniem rozwoju kolejnictwa. Wizyta w muzeum zrobiła duże wrażenie na uczniach. Zakończyła się wizytą w restauracji i zamówieniu i zjedzeniu wspólnego, integracyjnego posiłku.

Muzeum Techniki w PKIN

Oglądaliśmy ciekawą ekspozycję pojazdów osobowych, konstruowanych na przestrzeni wieku, modele promów kosmicznych i lunet do obserwacji nieba. Byliśmy w planetarium. Zwiedziliśmy wystawę pojazdów, biorących udział w znanych produkcjach filmowych np. Powrót do przyszłości, Batman, Cars, Jaskiniowcy itp.

Swięto wiosny

Pierwszy Dzień Wiosny był dla nas okazją do poznania nowych kolegów i nowych koleżanek ze szkoły św. Maksymiliana oraz do dobrej, wspólnej zabawy. Atrakcją było zaproszenie do jednostki straży pożarnej w Laskach i pierwsze w tym roku wspólne ognisko. Panowie strażacy zorganizowali pokaz sprzętu strażackiego – dzieci mogły dotykać, a nawet użyć niektórych urządzeń. Odbyła się również przejażdżka strażackim wozem.

ZOO

W Dziale Edukacji Ogrodu Zoologicznego w Warszawie mogliśmy dotknąć wielu zwierząt: węża, jaszczurkę, wija, żółwia, jeża, patyczaka, świnkę morską i posłuchać o ich trybie życia. Oglądaliśmy karmienie fok i dowiedzieliśmy się, jak sprawdza się stan ich zdrowia.

Grota Solna

02 .06.2014 wybraliśmy się na wprawę do Komnaty Solnej w Izabelinie. Mieliśmy możliwość poznania zdrowych własciwości soli. Relaksująca atmosfera, kolorowe przytłumione światło oraz wdychanie zdrowej solanki w komnacie sprzyjało odpoczynkowi. Uczniowie obejrzeli ciekawą aranżację groty, w której wszystko prawie wykonane zostało z soli - nawet lampy. Dno pomieszczenia pokryte było również solą, tym razem sypką. Chodziło się po niej jak po piasku na plaży. Cześć osób relaksowała sie na leżakach, część bardziej aktywnych uczestników próbowała robić babki z soli lub sprawdzać językiem ściany, czy aby na pewno nie oszukujemy, że to wszystko wykonane jest z takiej samej soli, jakiej mama używa w kuchni. Czas minął nam szybko i obiecaliśmy sobie, że na pewno tam wrócimy, tym bardziej, że jest to tak blisko naszej szkoły.